Lektion om frivillighed – For 7.-10. klasse på FN’s frivillighedsdag


Markér FN’s internationale frivillighedsdag den 5. december ved at afholde en inspirerende lektion om frivillighed for eleverne i 7.-10. klasse. Denne lektion giver eleverne mulighed for at dykke ned i, hvad frivillighed betyder, og hvordan de kan gøre en forskel i deres lokalsamfund og i verden. 

Lektionens fokusområder:

  • Hvad er frivillighed? Start lektionen med at definere frivillighed og drøfte de forskellige former, frivilligt arbejde kan tage – fra lokal indsats i nærområdet til internationale projekter.
  • Frivillighedens betydning for samfundet og den enkelte – diskuter, hvordan frivilligt arbejde skaber positive forandringer, og hvordan det kan styrke fællesskabet og personlig udvikling.
  • Elevens egne muligheder for frivilligt engagement – lad eleverne brainstorme idéer til, hvordan de selv kan engagere sig, og udforsk konkrete muligheder for frivilligt arbejde i deres nærområde eller på skolen.

 

 

Lektionsplan (90 minutter)

  • Aktivitet: Kort oplæg om frivillighed.
    Forklar, hvad frivillighed er, og giv eksempler på frivillige aktiviteter (fx sportsforeninger, miljøgrupper, lektiehjælp). Inkluder gerne eksempler fra elevernes nærområde, som de kan relatere til.

    Inspiration: Hent evt. inspiration fra Frivillighedsalliancens samarbejdspartner Center for Frivilligt Socialt Arbejde (CFSA). Læs om frivillighed og det frivillige engagement på deres hjemmeside.
    Se evt. en kort video om foreningsliv og frivillighed - der bl.a. ser frivillighed i et historisk perspektiv. Se hele videoen her.

    Nøglespørgsmål til eleverne:

    • Hvad betyder frivillighed for jer?
    • Hvorfor tror I, nogle vælger at bruge deres fritid på frivilligt arbejde?
  • Aktivitet: Læreren introducerer Frivillighedsalliancens nip-napper, en klassisk origami-aktivitet, hvor man kan vælge farver og tal for at afsløre spørgsmål om frivillighed. Forklarer kort eleverne, hvordan nip-napperen bruges, og gennemgår de typer af spørgsmål, den indeholder.

    I makkerpar: Eleverne går sammen to og to og får udleveret en nip-napper. De skiftes til at vælge farver og tal på nip-napperen. Hver gang der åbnes et spørgsmål, skiftes de til at stille spørgsmålet og svare. Makkerens opgave er at lytte godt efter og evt. stille opfølgende spørgsmål for at holde dialogen i gang.

    Opfølgning: Brug evt 5 min i plenum på at høre forskellige svar fra eleverne.

     

    Download nip-napperen her

  • Aktivitet: Brainstorm og diskussion i små grupper
    Eleverne opdeles i grupper på 3-4 personer. De får til opgave at brainstorme idéer til frivillige aktiviteter, de kunne tænke sig at deltage i eller se realiseret i deres egen by eller skole.

    Eksempler på emner til brainstorming:

    • Hvordan kan vi hjælpe ældre i vores samfund?
    • Hvordan kan vi støtte lokale miljøinitiativer?
    • Hvad kan vi gøre for at støtte kammerater, der har det svært i skolen?

    Output: Hver gruppe skriver deres idéer på et stort ark papir eller en tavle, som de kan dele med resten af klassen.

  • Aktivitet: Grupperne præsenterer deres idéer for klassen
    Efter hver præsentation diskuterer klassen, hvilke af idéerne der realistisk set kunne gennemføres i deres skole eller nærområde. Evt. afstemning om, hvilke ide klassen vil iværksætte. 

    Diskussionsspørgsmål:

    • Hvilke idéer kunne gøre en forskel i vores skole eller nærområde?
    • Hvad kunne være udfordringerne ved at gennemføre disse idéer?
    • Hvem ville kunne få glæde af vores arbejde?
  • Aktivitet: Klassens fælles refleksion
    Samlingen afsluttes med, at læreren opsummerer de vigtigste pointer fra lektionen og fremhæver elevernes idéer. Klassen aftaler evt. et opfølgende møde, hvor de diskuterer fremskridt, hvis nogen af projekterne bliver realiseret.