Under overskriften ”Frivillighed og dannelse” inviterede FRISKOLERNEs Landsmøde til en nærværende og åben samtale om frivillighedens plads i skolens pædagogiske praksis. Sammen med Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne, samt Bjørk og Kamma, to engagerede friskoleelever fra Vester Skerninge Friskole, var Tinna Jørgensen med til at belyse, hvorfor og hvordan skoler kan arbejde aktivt med frivillighed som en del af elevernes dannelse og trivsel.
”Frivillighed handler ikke kun om at hjælpe til – det handler om at blive en del af noget større og mærke, at man kan gøre en forskel,” lød det blandt andet fra Torben Vind Rasmussen, der præsenterede Frivillighedsalliancens formål med at styrke unges deltagelse i civilsamfundet.
Samtalesalonen blev en levende platform for erfaringsudveksling og idéudvikling, hvor både elever og skolefolk delte perspektiver på, hvordan frivillighed kan integreres mere naturligt i skoledagen – og bidrage til både fællesskab, ansvarsfølelse og personlig udvikling.
Arrangementet er et eksempel på, hvordan Frivillighedsalliancen arbejder for at bringe skolens praksis tættere på samfundets behov og unges lyst til at engagere sig.