Videncenter for Folkeoplysning

Videncenter for Folkeoplysning (VIFO) spiller en central rolle i evalueringen af pilotprojektet Frivillighedsalliancen, som stræber efter at gøre frivillighed til en naturlig del af undervisningen på efterskoler og friskoler.
Vifo's rolle i projektet
Følgeforskningen har fokus på unges perspektiver: Hvordan engagerer de sig allerede? Hvilke tidligere erfaringer har målgruppen med frivillighed, og hvad synes de om skolernes initiativ? Hvad lærer de, og stiger deres lyst og evne til at engagere sig? Bliver det lettere for eleverne at engagere sig (både i egne initiativer og foreningslivet) efter indsatserne?
- Hvordan erfarer, forstår og forholder unge sig til frivilligt engagement?
- Hvordan støtter skolernes indsatser elevers aktive frivillige engagement i fællesskaber?
- Hvad betyder indsatsen og engagementet for de unge?
Følgeforskningen har også fokus på skolernes indsatser og rammer. Alle erfaringer – gode som dårlige – vil bidrage til ny viden. Det vil derfor være en vigtig del af følgeforskningen at dokumentere, hvordan skolerne gør i praksis. Hvad lærer de eleverne? Hvilke rammer stiller de til rådighed, og hvilke pædagogiske greb er vigtige for de ansvarlige lærere? Vurderer eleverne selv, at det bliver lettere? Desuden vil der være fokus på skolernes og indsatsernes samspil med civilsamfundet. Hvordan arbejdes der med det, der er ’uden for skolen’?
Med projektets dobbelte fokus på engagement og trivsel, belyser følgeforskningen den forandring eleverne oplever gennem forløbet, og vil særligt bidrage med ny viden på følgende punkter:
- Er flere unge blevet aktivt engageret - eller har fået lyst og mod til at blive det?
- Opnår unge øget trivsel/social tillid/demokratisk selvtillid?
- Ny viden om koblingen mellem skole og civilsamfund set fra skolernes og elevernes perspektiv
Artikler om Frivillighedsalliancen
Videncenter for Folkeoplysning (Vifo) har udgivet to artikler om Frivillighedsalliancen på deres hjemmeside. Den første artikel præsenterer projektets mål om at fremme frivillighed blandt unge gennem samarbejde med civilsamfundsaktører, mens den anden dykker ned i skolernes konkrete tiltag og pædagogiske metoder. Artiklerne tilbyder indsigt i, hvordan frivillighed på skoleskemaet skal styrke de unges engagement og trivsel og er en del af Vifo’s løbende dokumentation af projektet.